RAPORTY NA PODSTAWIE DANYCH WEWNĘTRZNYCH MARKI VOLKSWAGEN

RAPORTY NA PODSTAWIE DANYCH WEWNĘTRZNYCH MARKI VOLKSWAGEN

VOLSKWAGEN

Raport „Rynek roślinnych zamienników mięsa. Sytuacja i potencjał rozwoju rynku polskiego w kontekście trendów światowych” powstała pro bono. Jest to dla nas ważny społecznie opis działań z zakresu zrównoważonego rozwoju, a także nowoczesnych trendów żywieniowych. Jednocześnie raport opisuje rynek, który prężnie się rozwija i jest ”łakomym kąskiem” dla inwestorów.  

Link do pełnej wersji raportu: Raport: Rynek roślinnych zamienników mięsa będzie się rozwijał - InsightOut Lab 

Cele 

Raport miał na celu zebranie informacji o polskim rynku roślinnych zamienników mięsa (RZM) i oszacowanie jego potencjału w najbliższych latach. Częścią tego zadania było również poznanie perspektywy polskiego konsumenta na produkty RZM, jak również opis europejskiego oraz światowego rynku RZM wraz z trendami, które działają stymulująco lub hamująco na rozwój branży. 

Wiedza, zawarta w raporcie, ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych, pozwala zorientować się w jednym z ważniejszych trendów obszaru zrównoważonego rozwoju, pokazuje, co o RZM sądzą Polacy? RZM to produkty roślinne, które wyglądem, konsystencją i nazwą przypominają mięso odzwierzęce, czyli wszelkiego typu roślinne burgery, kotlety, parówki itp. Rynek RZM w ostatnich latach rozwija się dynamicznie. Na Zachodzie pojawił się wcześniej i obecnie jego skala jest nieporównanie większa niż w Polsce, ale także u nas wiele dzieje się w tym obszarze, a niektóre polskie firmy „roślinne” mogą się pochwalić całkiem długa historią. 

Działania 

W celu zebrania najważniejszych i najbardziej aktualnych informacji na temat rynku RZM przeprowadziliśmy obszerny desk research w zasobach polskich, europejskich i światowych. Podeszliśmy do opisywanego tematu kompleksowo. Po pierwsze, przyjrzeliśmy się historii i rozwojowi RZM na świecie, zwłaszcza na Zachodzie, który jest bezdyskusyjnym prekursorem światowego rynku tego typu produktów. Prześledziliśmy szereg publikacji dotyczących aspektów klimatycznych, ekologicznych, ekonomicznych, a także zdrowotnych. Porównywaliśmy ze sobą argumenty za i przeciw używaniu RZM w diecie, i jaki to może mieć wpływ na dalsze losy naszej planety i żyjących na niej ludzi. Analizowaliśmy wreszcie, jak trendy globalne przekładają się na nasz, wciąż raczkujący polski rynek RZM. 

Aby poznać nastawienie i doświadczenia konsumentów polskich z RZM i wyciągnąć z niego wnioski dla rozwoju branży przeprowadziliśmy obszerne badanie ankietowe na reprezentatywnej grupie Polaków. Wnioski z naszych badań i analiz zestawiliśmy z wiedzą i spojrzeniem na polski rynek RZM, które mają jego uczestnicy. Przeprowadziliśmy wywiady eksperckie z przedstawicielami polskich firm RZM. Zebrane dane, o których mowa powyżej pozwoliły odnieść się do potencjalnych scenariuszy dalszej ewolucji rynku roślinnych zamienników mięsa w naszym kraju i na świecie.  

Efekty 

Efektem naszej pracy jest pierwsza tak obszerna publikacja poświęcona rynkowi RZM w Polsce. Dane zebrane w niniejszym raporcie pokazują, że polski rynek roślinnych zamienników mięsa (RZM) rozwija się dynamicznie i spodziewane jest utrzymanie tej tendencji. Świadczą o tym zarówno wyniki finansowe polskich firm RZM, jak i szereg trendów różnego typu, wpływających na branżę. 

Przychody polskich firm RZM rosną, a niektóre przedsiębiorstwa, mimo krótkiej historii, mogą się już pochwalić zyskami netto. Czynniki, które dają pozytywny impuls rynkowi (zarówno w Polsce, jak i na Zachodzie), to czynniki kulturowe oraz efekt nowości. Konsumenci poszukują nowych doświadczeń kulinarnych, a część z nich z różnych przyczyn (zdrowotnych, etycznych) chce dodatkowo ograniczyć w różnym stopniu spożycie mięsa odzwierzęcego. Z badania przeprowadzonego na potrzeby niniejszego raportu wynika, że blisko połowa Polaków je mięso, ale stara się ograniczyć jego spożycie. Konkretnie chodzi o kobiety, osoby w wieku 55+ oraz badanych z wykształceniem wyższym – to oni, obok niewielkiej grupy tych, którzy w ogóle nie jedzą mięsa, stanowią bazę potencjalnych klientów firm RZM. Zainteresowani RZM w Polsce są nie tylko konsumenci, ale także sieci spożywcze, które coraz chętniej oferują produkty tego rodzaju. Inaczej jest z funduszami Venture Capital (VC), które rzadziej niż na Zachodzie łaskawym okiem patrzą na start-upy RZM, natomiast ostatnio wzrosła aktywność M&A w przypadku większych podmiotów. 

Polski rynek RZM, choć kilkukrotnie mniejszy od europejskich liderów, zasadniczo podlega tym samym globalnym trendom, co bardziej rozwinięte rynki w Europie i na świecie.  Podobieństwa dotyczą zwłaszcza globalnych megatrendów. Przykładowo, susze wynikające z ocieplania klimatu czy konieczność ograniczenia zasobochłonności rolnictwa będą oddziaływać na rozwój RZM, ponieważ produkty roślinne wymagają mniej zasobów naturalnych niż hodowla mięsa. Pod znakiem zapytania, jeśli chodzi o skutki dla rynku RZM, są dwa ważne aspekty: łańcuchy dostaw oraz kwestie zdrowotne. W obu przypadkach można znaleźć dowody świadczące o wpływie pozytywnym (krótsze łańcuchy, korzyści zdrowotne), jak i negatywnym. Również kwestia cen produktów RZM może oddziaływać hamująco lub napędzająco. Wśród trendów, które mogą negatywnie wpływać na polski i zagraniczne rynki RZM, jest spożycie mięsa odzwierzęcego i związana z tym legislacja. Zarówno w Polsce, jak i globalnie spożycie mięsa rośnie, a instytucje publiczne hojnie dofinansowują hodowlę zwierząt gospodarskich.  

youtube play