Bezpieczna przyszłość klimatyczna dla naszych dzieci wymaga działań już dziś – takie przesłanie towarzyszy kampanii Weather Kids, stworzonej przy współpracy Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) oraz The Weather Channel.

Osoby oglądające telewizyjne prognozy pogody na całym świecie dnia 21 marca czekała nie lada niespodzianka. Zamiast znanych ze swoich ulubionych kanałów prezenterów pogodowych telewizyjna publiczność zobaczyła na ekranach w tej roli dzieci, które przedstawiły specjalną prognozę z roku 2050. Wszystko to za sprawą kampanii Weather Kids, w której realizację włączyło się wiele światowych organizacji i agencji komunikacyjnych. Zespół OneMulti, jako agencja członkowska ICCO we współpracy z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, odpowiada za lokalne działania jako Partner Aktywacyjny na rzecz kampanii w Polsce.

Dzieci w roli prezenterów pogody na globalnych antenach telewizyjnych

Inicjatywa jest częścią wysiłków UNDP na rzecz podniesienia świadomości na temat skutków zmian klimatu i zmobilizowania ludzi na całym świecie do podjęcia znaczących działań dla przyszłych pokoleń. Prognoza pogody na rok 2050 ostrzega widzów, że wzrost temperatury będzie nadal przynosił ludziom i globalnej gospodarce coraz więcej katastrofalnych skutków zmian klimatu. Ich przewidywany wpływ obejmie 94% dzieci na świecie, co było inspiracją do umieszczenia najmłodszych w roli prezenterów przedstawiających widzom te ostrzegające doniesienia.

„Weather Kids to mocny głos ostrzegający nas przed przyszłością, która z pewnością się zmaterializuje, jeśli nie podejmiemy dziś znaczących działań na rzecz klimatu. Dalsza bezczynność wobec zmian klimatu uczyni planetę coraz mniej nadającą się do życia dla dzisiejszych dzieci, jak i przyszłych pokoleń. Możemy zmienić kurs tylko wtedy, gdy będziemy działać szybko, na dużą skalę i już teraz” – mówi Achim Steiner, Administrator UNDP.

„Zespół OneMulti z chęcią oraz poczuciem odpowiedzialności zaangażował się probono w kampanię poruszającą istotną tematykę postępujących zmian klimatycznych. Jeśli dotrzemy z naszym przekazem do jak największej liczby osób, wspólnymi siłami mamy jeszcze czas oraz szansę przeciwdziałać ociepleniu klimatu i zapewnić lepszą przyszłość dla naszych dzieci” – mówi Mariusz Pleban, partner w OneMulti.

Prognoza pogody z przyszłości

Przepowiadane przez dzieci prognozy zostały zaprojektowane tak, aby imitować te, które widzowie telewizyjni oglądają codziennie. Prezentowane prognozy zostały opracowane na podstawie danych z Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) i platformy danych UNDP Climate Horizons. Oprócz Polski, Weather Kids będą emitowane w kanałach informacyjnych w ponad 80 krajach na całym świecie.

Na drodze do COP30

Kampania Weather Kids jest częścią działań UNDP na rzecz zainspirowania publicznej rozmowy i zmobilizowania działań na rzecz klimatu na drodze do negocjacji klimatycznych COP30, które odbędą się w Brazylii w 2025 roku. COP30 będzie obchodzić dziesiątą rocznicę Porozumienia Klimatycznego z Paryża z 2015 roku i stanowi kluczową okazję do wprowadzenia świata na ścieżkę zgodną z ograniczeniem globalnego wzrostu temperatury do 1,5 stopnia Celsjusza, gdy kraje przedstawią nową rundę działań i celów klimatycznych. Plany te, znane jako Nationally Determined Contributions (NDC) stanowią samo sedno globalnej walki ze zmianami klimatu.

Strona kampanii: www.weatherkids.org